Klik! Klik! Klik!

Thursday, February 10, 2011

Perut oh perut..

Sememangnya dari zaman anak dara saya ni jenis yang ada perut...(buncit la tu..hehehe)..tapi disebabkan masa tu anak dara lagi takda la nak kisah sangat...(pelik kan??)...sekarang bila dah anak tiga baru nak terasa yang perut tu dah tak bleh nak cover...(pakai corset morset pun takda maknanya...huhuhu).. 'Itulah, masa dalam pantang dulu taknak pantang betul-betul..." terngiang-ngiang kata mak dan adik-adik pada ku...

Tau kenapa saya cerita pasal perut??sebabnya hari ni saya pakai baju yang saya pakai masa konvo dulu...(baju yang dibuat 8 tahun dahulu...lama tu)..bila sarung baju muat lagi...tapi perut tu...mak aii!! terbojol-bojol...huduhnya...so, saya pakai la korset...uhukuhukuhuk...tak banyak bezanya...alahai!! Secara kesimpulannya, saya telah menanam azam untuk cuba mengurangkan kebuncitan perut ini sebelum si suami menegur... (azam lagi...mampukah aku??MAMPU!!)

Tanpa membuang masa, dijemput mereka yang mengalami masalah ini agar membaca tip-tip berikut agar risiko kebuncitan dapat dielakkan:
1Makan Dengan Perlahan
Elakkan makan secara berdiri dan cuba kunyah dengan perlahan kerana makanan yang tidak dihadam sempurna akan menimbulkan banyak gas. Ketika anda menelan terlalu gelojoh, udara tertahan dalam usus dan membentuk gas yang dapat mengakibatkan penggelembungan perut. Oleh yang demikian duduklah ketika makan dan kunyahlah (dan telan) makanan secara perlahan-lahan.
2Kurangkan Pengambilan Garam
Terlalu banyak garam hanya menambahkan lagi sodium dalam badan dan melambatkan pengeluaran air keluar dari sel. Akibatnya perut akan terase penuh dan buncit.
3Jangan Minum Arak
Aku tahu, sebagai umat Islam memanglah tidak boleh minum arak kerana agama sudah menegahnya, tapi peringatan ini ditujukan khas buat mereka yang bukan beragama Islam. Jangan minum arak jika anda tidak mahu perut anda buncit.
4 - Jangan Minum Teh
Daun Teh boleh mengakibatkan protein daripada makanan mengeras dan sukar dicerna.
5Jangan Tidur Selepas Makan
Makanan yang baru diambil pastinya tidak dapat dicerna dengan sempurna dan boleh mengakibatkan penghasilan gas dan ketidakselesaan perut. Beri masa kepada perut sekurang-kurangnya 2 jam sebelum melabuhkan kepala di atas bantal.
6Jangan Mandi Selepas Makan
Mandi selepas makan hanya akan mengurangkan kadar pengaliran darah ke kawasan perut. Ini akan melemahkan perjalanan sistem pencernaan anda. Seboleh-bolehnya mandilah dahulu sebelum makan.
7Minum Banyak Air
Jika perut penuh disebabkan oleh air, anda sebenarnya dapat mengurangi masalah ini dengan minum lebih banyak air. Ini akan mencairkan konsentrasi sodium dalam tubuh sekaligus meningkatkan jumlah air yang dikeluarkan dari sistem tubuh. Jangan kurangkan pengambilan air ketika berdiet, kerana banyak bahan yang sukar dicernakan hanya akan menyebabkan perut menggelembung jika kekurangan air.
8Hindari Sembelit, ambil lebih serat
Sembelit, atau bahasa pasarnya ‘penyakit susah nak berak’ hanya akan membuatkan stok tahi berkumpul-kumpul dalam usus. Akibatnya perut terasa bertambah besar. Untuk merangsang isi perut, tingkatkan pengambilan serat dari buah-buahan dan sayuran, amalkan secara berterusan untuk menghindari fermentasi dan pengeluaran gas yang berlebihan.
9Bersenam
Bersenam membantu menggerakkan cairan (fluid) dalam perut, disamping meningkatkan lagi kecekapan sistem pencernaan. Fokus kepada senaman berorientasikan aerobik (kardio).
10Rajin-rajinlah bersendawa
Namun tak bermaksud anda boleh bersendawa dihadapan rakan-rakan, teman lelaki/wanita yang baru dikenali, atau di tempat-tempat awam kerana amalan tersebut sungguh tidak senonoh. Cover cover lah sikit ok?


Tak salah mencuba...betul tak??

Dipetik daripada sususejat.com/tips-mengelak-perut-buncit-dan-boroi/ 

No comments:

Post a Comment