Klik! Klik! Klik!

Monday, March 28, 2011

Bisul Hassya...

Kenapa dengan kepala Hassya ni??banyak sangat bisul...kalu orang tua2 kata biji sawan..dah banyak minggu tak hilang lagi...risau...dah 2 kali pi amik ubat...sekarang ni takda la banyak sangat yang naik dan takda la teruk sangat tapi mama rasa tak boleh biaq...mama check dalam tenet...kisah bisul:

1-Bisul tak de kena mengena dengan keturunan.

2-Bisul boleh membesar,berlarutan dan bertambah teruk jika tidak diubati.

3-Bisul adalah jangkitan kuman dan ia boleh berjangkit melalui sentuhan ,biasanya dari tangan yang menggaru kepada orang lain yang disentuhnya.

4-Bisul boleh tumbuh dimana mana yang ada liang roma.

5-Bisul adalah jangkitan kuman bakteria pada liang rerambut/rambut/roma yang tersumbat oleh habuk dan rembesan peluh/minyak badan.Ianya biasa berlaku dikawasan kulit yang banyak berpeluh/berminyak terutamanya bahagian kepala,belakang badan,ketiak dan bahagian kemaluan.

Bisul biasanya menyebabkan kawasan jangkitan menjadi kemerahan,gatal,pedih dan boleh bertukar menjadi nanah,jika digaru ia akan pecah mengeluarkan nanah atau cecair mengandungi bakteria.

Biasanya bisul merebak melalui sentuhan tangan yang telah dicemari cecair bisul yang berbakteria.

Cara terbaik ialah mengambil rawatan antibiotik sama ada secara sapuan jika bisul masih pada peringkat awal ataupun antibiotik oral jika telah bernanah dan banyak.Kesan penyembuhan akan berlaku dalam tempoh 3-5 hari.
Patutlah bisul adik tak lega...mama n cikmah tak bagi antibiotik ikut aturan...sian anak mama....

bisul yang mula-mula pecah

bisul paling besar tapi sekarang dah surut elok

tinggal bisul kecil kat dahi dan belakang telinga

Petang ni kita pi jumpa Dr. Nasir dan mama janji bagi adik makan ubat dengan betul ikut aturan....Insya Allah...

No comments:

Post a Comment