Klik! Klik! Klik!

Wednesday, February 8, 2012

Mengai....

sekadar hiasan



Mengai @ memancing adalah antara hobi en. suami...untuk pengetahuan semua, en. suami ada banyak hobi..antaranya tangkap gambaq, mengai, audio kereta, deejay rumah kenduri dan beberapa lagi...tapi dalam banyak2 hobi, hobi mengai ni rasanya paling banyak modal yang telah dilaburkan...mana taknya, rod mengai ada dekat 10...mesin mengai pun dekat 10...toolbox utk mengai ada 2...tak masuk lagi barang2 haluih yang diperlukan untuk aktiviti mengai ni macam mata kail, batu ladung dan sebagainya...pendek kata, apa saja yang diperlukan oleh seorang pemancing tegar semuanya telah dimiliki oleh en. suami...

Untuk makluman, aku sama sekali tidak pernah mengongkong atau membantah apa sahaja hobi en. suami...sebab apa?? sebab aku sayangkan dia...cuma satu ja yang aku minta...selesaikan dulu urusan yang melibatkan keluarga atau sediakan dulu keperluan keluarga...lepas tu baru lah boleh bagi tumpuan pada hobi...satu lagi, masa tu kalu boleh luangkanlah jugak untuk keluarga...jangan abiskan masa untuk hobi semata2...hahahah...kata tak kongkong, tapi banyak pulak bebelnya...

Aku sebenarnya nak cerita pasal trip mengai terbaru en. suami...sebelum2 ni, en. suami pi mengai di kolam, di parit kat rumah Pulau Nyioq...abis jauh pun pi trip dekat area2 Pulau Langkawi...tapi kali ni lain...dia pi mengai di Laut China Selatan di perairan negeri Terengganu...trip kali ni dia tak bagitau kat aku...dia kata dia lupa...sebabnya dia kata dia dah booking dari tahun lepas...aku tau pun sebab dia ajak pi teman dia buat border pass...aku bising la jugak...sebab apa dia tak bagitau masa dia buat booking tu...tapi nak marah2 pun tak guna...dia tetap akan pi...so, Jumaat malam tu aku siapkanlah barang2 yang dia nak bawa...tapi aku susun ja...dia yang packing masuk beg...pagi Sabtu (21/1/2012) pukul 9.30 pagi kawan dia mai amik dia...depa pi ke Kelantan melalui Siam...sebab tu buat border pass...aku risau la jugak sebab masuk Siam...tapi tawakal jerlah...minta Allah lindung perjalanan depa semua...dia sampai di Kelantan dah petang...tido kat homestay...dari jeti di Kelantan (aku tak ingat nama tempat tu) depa naik bot pi mengai kat perairan Terengganu...sepanjang kat sana, dia takleh nak kol atau sms aku sebab line takda...risau hati ni Allah ja yang tau...mujurlah keluarga dekat...selama ketiadaan en. suami, aku berkampung di rumah mak abah...hari Rabu (25/1/2012), en. suami pulang membawa hasil tangkapan...banyak la jugak...macam2 ikan ada...

Hari Khamis (28/1/2012), kami bawa ikan2 tu pi restoran suruh depa masak...aku dengan keluarga mertua ku semua ada berhimpun untuk makan...penuh meja jugak lah dengan makanan...tapi mahal jugaklah kat restoran tu...bawa ikan sendiri untuk buat stim, goreng n sweetsour, pastu oder teluq dadar, sayuq kailan ikan masin, tomyam dengan nasi untuk 9 orang makan...minum ayaq oren...semua sekali RM120...mujuqlah, adik ipaq yg bayaq...hehehe

Tapi, alhamdulillah...dapat jugak bersama2 dengan keluarga mertua...

adik Hassya makan sendiri

semangat en. suami makan hasil tangkapannya

No comments:

Post a Comment